Nieuwsbrief Project Kansrijk Schakelen, december 2020 Besef en noodzaak voor 'Kansrijk schakelen' groter dan ooit Het is geen gemakkelijke tijd in onderwijsland. De corona uitbraak vraagt veel van de flexibiliteit van leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolleiding. We krijgen ook de komende periode weer te maken met onderwijs op afstand. Het wegvallen van directe, persoonlijke begeleiding en thuisonderwijs maakt de kansenongelijkheid van leerlingen meer dan ooit zichtbaar.
De nieuwe situatie zorgt voor extra bewustwording van het belang van het project ‘Kansrijk Schakelen’. Hierin staat de vraag centraal hoe leerlingen tussen 10 en 14 jaar het beste begeleid kunnen worden naar een voor hen zo optimaal mogelijke overstap van basis- naar voortgezet onderwijs. ![]() Succesvolle kick-off zorgt voor aandacht en begrip Het webinar dat als officiële kick-off plaatsvond op woensdag 30 september jl. zorgde ervoor dat maar liefst 450 geïnteresseerden kennis maakten met ‘Kansrijk Schakelen’. Vooral ook het persoonlijke verhaal van schrijver en columnist Özcan (Eus) Akyol illustreerde de remmende werking op leerlingen van het ontbreken van mogelijkheden tot kansrijk schakelen.
Uiteindelijk ontving Akyol min of meer door toeval begeleiding en stimulering bij het lezen. Hij ontwikkelde een taalgevoel en dat bracht ook zijn verdere ontwikkeling op gang.
Zijn verhaal en dat van andere deelnemers aan de kick-off motiveerden de geïnteresseerde deelnemers tijdens het webinar. Het motiveerde ketenpartners en vertegenwoordigers van het primair- en voortgezet onderwijs en zorgde voor verbinding. De voortgang van het project Leden van de professioneel leergemeenschappen (PLG’s) zijn met elkaar sinds oktober dit jaar aan de slag gegaan voor ‘Kansrijk Schakelen’. Zij verstrekken relevante gegevens aan de werkgroep die op zoek ging naar ‘empatisch begrip’. Door het verzamelen van deze gegevens krijgt de werkgroep duidelijk inzicht in de wensen en behoeften van betrokkenen.
De ervaringen en ideeën van de PLG’s worden onderling gedeeld en er wordt besproken over wat hen bezighoudt binnen hun professionele kader. Een volgende stap is het helder definiëren van het probleem. Onderzocht wordt wat de invloed is van close reading, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van het onderzoek van Lianne IJmker op dit gebied. De vraag hierbij is of close reading de ontbrekende schakel is.
Creatie van ideeën Uitnodiging tussenevaluatie "opschakelen" op woensdag 27 januari a.s. Op woensdag 27 januari 2021 willen we graag met alle belangstellenden opschakelen. We presenteren dan de resultaten van ‘Kansrijk Schakelen’ tot nu toe. Schakel jij ook mee op?
We hopen je volgend jaar weer te mogen inspireren en (fysiek) te ontmoeten.
Maar voordat het zover is, wensen we je namens alle leden van het project ‘Kansrijk Schakelen’ hele fijne feestdagen en een voorspoedig, gezond en kansrijk 2021! Kansrijk Schakelen is een samenwerking tussen Stichting SOM en OMO scholengroep BoZ e.o. Wilt u geen e-mails hierover ontvangen? Meld u dan af. |